نشست استاندار خراسان رضوی با دختران نخبه استان روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» شد وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید + ویدیو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد
سرخط خبرها

قالیباف: کار جهادی به معنای تداوم فرهنگ اربعین است

  • کد خبر: ۱۹۵۰۶۰
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
قالیباف: کار جهادی به معنای تداوم فرهنگ اربعین است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های داوطلبانه خیریه و جهادی، گفت: کار جهادی یعنی تدوام فرهنگ اربعین، همه در این مراسم حضور دارند و یک حرکت به تمام معنا مردمی است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در مراسم اختتامیه مهرواره ملی «برای ایران» در دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های داوطلبانه خیریه و جهادی، گفت: بهترین فرصت‌ها برای تربیت و انسان سازی مفید برای آینده خود جهادگران و نیز پیشرفت ایران عزیز در همین مجموعه‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به خاستگاه فعالیت‌های خیریه و جهادی اظهار کرد: بدون شک اولین موضوعی که در هر کار داوطلبانه به آن توجه می‌کنیم، روحیه جهادی است که مبنای هر کار داوطلبانه و خیری است.

قالیباف تصریح کرد: روحیه جهادی یک روحیه برخاسته از جوهره و درون افراد است و هرگز تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد. روحیه جهادی خستگی ناپذیر است چرا که کار برای خدا خستگی و ناامیدی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در مجلس یازدهم در برنامه هفتم بندی را مربوط به همین گروه‌های جهادی و داوطلبانه قرار دادیم که البته به این معنا نیست که بخواهیم گروه‌های مربوطه را در ضابطه اداری محدود کنیم بلکه به این معنا است که نظام اداری که اشکالات جدی به آن وارد است مانعی بر سر راه فعالیت این گروه‌ها نباشد.

وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های لازم برای مراکز خیریه و گروه‌های جهادی پرداخت و گفت: اولین مورد الگوسازی است یعنی ما نیازمند الگو‌های اجتماعی در عرصه‌های فعالیتی متفاوت دنبال کنیم و این‌ها را تنظیم و مستند کنیم تا همه از آن استفاده کنند و رو به جلو گام برداریم.

قالیباف ادامه داد: دومین ویژگی قابل توجه شبکه سازی است به معنای برنامه‌ریزی ارتباطات و هماهنگی‌های دقیقی که باید انجام دهیم تا اثربخشی‌های لازم را کسب کنیم چرا که ما در کنار عمل به وظیفه حتماً باید نتیجه محور حرکت کنیم.

وی گفت: یک تفاوت ماهوی بین کار‌های خیریه و جهادی در محیط‌های علمی و دانشگاهی و دیگر محیط‌های جامعه وجود دارد. آن تفاوت ماهوی این است که حتماً دانشگاه باید پرچمدار مدیریت دانش در این عرصه هم باشد. باید بتواند این فرهنگ بسیار غنی کار خیر و نیکوکاری را با یک مبانی مستحکم پیش ببرد و تجربه‌ها را در کنار هم قرار بدهد. بهترین فرصت‌های فناوری‌های اجتماعی اینجاست. بهترین فرصت‌های مهارت‌آموزی و تربیت انسان‌های مفید برای آیندۀ خود جهادگران و ایران عزیزمان اینجاست.

وی با اشاره به فعالیت در محیط دانشگاه افزود: اینجاست که ما می‌توانیم اعتمادسازی کنیم و خیلی از مشکلاتی که ممکن است در موضوعات مختلف وجود دارد را حل کنیم.

قالیباف یادآور شد: در آموزش و پروش فکر می‌کنیم باید فقط صبح تا شب دانش آموز را سر کلاس بنشانیم و غفلت می‌کنیم که زندگی ابعاد دیگری هم دارد و هیچ جایی برای مسائل پرورشی، تربیتی، مهارت زندگی و ... نیست. البته ما در برنامه هفتم آموزش و پروش را به این سمت سوق دادیم.

وی ادامه داد: چرا ما در مسیر پیشرفت کشور و تسلط و غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور، با نهادسازی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت حرکت نمی‌کنیم. البته قبول دارم، آنجا بحث معاد بود و اینجا بحث مال است.

قالیباف بیان کرد: الگوسازی و شبکه سازی و پایداری مهم است، فرهنگ بسیج در ابعاد مختلف خودش در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است. ریشه‌های انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس عمق پیدا کرد.

وی ادامه داد: در گروه‌های جهادی این سلیقه و آن سلیقه و انقلابی و غیرانقلابی و مومن و غیرمومن نکنید. در گروه جهادی هر کسی برای خدمت به یک انسان و محروم داوطلب شد را بپذیرد و از او سوال نکنید که تو که هستی. مهمترین فضایی که ما می‌توانیم حرف انقلاب را بزنیم همین فضا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کار جهادی یعنی تدوام فرهنگ اربعین. شما دانشجو‌ها همه این را حس می‌کنید. در ایام اربعین می‌بینید چه فضایی دارید؟ همه در این مراسم حضور دارند و یک حرکت به تمام معنا مردمی است. شما در آنجا آسیب اجتماعی می‌بینید؟ آنقدر فضا معنوی و مطهر است که همه آنجا پاک می‌شوند و می‌آیند. چرا ما در کارمان فرهنگ اربعین را ادامه ندهیم؟

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->